Akl-ı kül” ve “Nefs-i kül”ün izdivacı (birlikteliği)

indir (74).jpg

Bu âlemlerin başlangıç oluşumları ve süregelmeleri, “Akl-ı kül” ve “Nefs-i kül”ün izdivacı (birlikteliği) ile mümkün olmaktadır.
Akl-ı kül Hakikat-İlâhiyye=Fail=tesir eden (âmir),
Nefs-i kül ise Hakikat-i Muhammediyye=Mef’ul=tesir edilen (memur) gibidir.
Akl-ı kül Ahadiyyet, Hakikat-i ilâhiyye mertebesi etken, Nefs-i kül ise Vahidiyyet, Hakikat-i Muhammediyye mertebesi edilgendir. Vahidiyyet ise kendinden sonraki mertebeye Akl-ı kül olur, ve kendinden sonraki mertebesi Nefs-i kül olur. Yani bir evvelki mertebe bir mertebeden tecellilerini alıyorken “Nefs-i kül, mef’ul, edilgen” mertebesi hükmünde iken, o tecellileri kendinden sonraki mertebeye aktarırken “Akl-ı kül, fâil, etken” mertebesi hükmünde olmaktadır. Böylece bir evvelki mertebeye göre mef’ul,edilgen,tesir alan mertebe olduğu halde bir sonraki mertebeye göre fâil, etken, tesir eden bir mertebe olmaktadır. (Bir mertebe bir itibara göre fâil, bir itibara göre mef’ul olmakta) Toprak, suyu,güneşi bünyesine alırken mef’ul (edilgen), sonra bütün bitkileri oluştururken de onların etkeni (verirken fâil)’dir.
Âlemdeki bütün oluşumların meydana çıkıp zuhur etmesi için bu 5 şeye ihtiyaç vardır, bunlardan biri noksan olursa o iş (fiil) ortaya çıkmaz:
(1) Fâil=etken=tesir eden (2) Mef’ul=edilgen=tesir alan (3) İsmi zaman=fiilin işin yapıldığı zaman (4) İsmi mekân=fiilin işin yapıldığı mekân=yer (5) İsmi âlet=fiilin işin yapıldığı takım=araç=âlet=cihaz ‘dır.

Nasıl müthiş bir oluşumdur ki; bunların hepsi Kûr’ân yazısı olan Arabi alfebede “mim” harfiyle başlamak-tadır. “mim” şekli itibariyle, baş tarafı Akl-ı küll’ü, gövdesi ve aşağı doğru olan uzantısı ise Nefs-i küll’ü İfade etmektedir. “mim” in kendisinde hem Akl-ı kül hem de Nefs-i kül mevcuttur. Bu bir harf dahi bütün âlemlerin 13 hakikati ve mim-i Muhammed-i üzere zuhur ettiğine şahid olarak yeter de artar bile.

Terzibaba Necdet Ardıç Uşşaki k.s.
“13 ve Hakikat-i ilâhiyye” Kitabı sayfa 33-34 civarı özetler

Akl-ı kül” ve “Nefs-i kül”ün izdivacı (birlikteliği)” üzerine 2 düşünce

  1. abdullah

    SelamunAleykûm,

    Aklı Kül ile ahadiyyet (ki acizane bilgime ile; Zat olan Allah’tır),

    Nefsi Kül ile vahidiyyet (ki acizane bilgim ile; tüm iyilikler, güzellikler olan esmaları ile belirtilen sıfatların tek olan Allah’taki birliğidir.)

    El Ahad olan Allah bir sıfatı ile tüm sıfatları ifa etmeye gücü olandır, (elhamdulillah),

    el Vahid olan Allah ise belirtilen herhangibir sıfatı ifa etmeye tek gücü olandır, (elhamdulillah),

    peki imtihan yeri olan dünyada yüce Allah’ın fiilleri nasıl gerçekleşmektedir,

    selam ile,

    Beğen

    Cevapla
    1. Murat Deruni Yazıyı Yazan

      “Kelime-i Tevhid” zuhur mertebeleri

      “lâ ilâhe illâ allah”

      Sevadı Azam a’ma’iyyet Zatül Baht

      tecellisi
      Hüvviyet – Beytullah – Alemler ahad’iyyet inniy’ yet – ene iyyet
      Kur’an ve İnsan
      kelimesi tecellisi
      “lâ ilâhe illâ allah” uluh’iyyet zuhur edici peygamberi
      “la ma’bude illâ allah” vahid’iyyet Muhammed Habibullah SAV
      (zat)

      kelimesi tecellisi
      “la mevsufe illâ allah” rahman’iyyet zuhur edici peygamberi
      “la mevsufe illa rahman” (sıfat) İsebni Meryem Rasullüllah
      İsa Ruhullah

      kelimesi tecellisi
      “la mevcude illâ allah” rubub’iyyet zuhur edici peygamberi
      “la mevcude iller rab” (esma) Musa-ı Kelim Rasullüllah
      Musa Kelimullah

      kelimesi tecellisi
      “la faile illâ allah” melik’iyyet zuhur edici peygamberi
      “la faile illel melikül mübin” (ef’al) Halil İbrahim Rasullüllah
      İbrahim Halilullah

      kelimesi tecellisi
      “la ene illâ allah” beşer’iyyet zuhur edici peygamberi
      (ene – benlik) Adem Rasullüllah
      “ve nefahtü fiyhi min ruhî” Adem Safiyullah
      “ve ona ruhumdan üfledim” (38/72)

      https://islamvetasavvuf13.wordpress.com/2018/08/18/10-kelime-i-tevhid/ kitabında geniş bilgi vardır.

      Beğen

      Cevapla

Yorum bırakın